vocht in de knie

Vocht in de knie: Alles wat je moet weten

Marianne
Marianne

Bewegingscoach & auteur

Vocht in de knie is een veelvoorkomend probleem. In dit artikel gaan we dieper in op de oorzaken, symptomen, oplossingen en vind je oefeningen die je kunnen helpen. Daarnaast geven we antwoord op veel gestelde vragen zoals: Kan ik fietsen met vocht in de knie en bijvoorbeeld wat te doen bij vocht in de knie tijdens het wandelen?

Kortom alles wat je moet weten bij vocht in de knie! Selecteer hieronder het onderwerp waar je naartoe wilt springen of lees de uitgebreide versie.

Aanbevolen producten van Bracefox© bij een knie met vocht. 

De kniebandage zorgt voor compressie en helpt bij een betere doorbloeding en sneller herstel bij een dikke knie.

  • Knie strap Patella (sport) | Bracefox™

    27,95 image/svg+xml Toevoegen aan winkelwagen

De inhoud van dit artikel

Hoe ontstaan vocht in je knie?

In veel gevallen ontstaat er vocht in de knie bij overbelasting. Denk hierbij aan te zwaar of te vaak sporten. Daarnaast kan er vocht ontstaan wanneer je bent gevallen, je knie hebt verdraaid of jezelf bijvoorbeeld hebt gestoten. Een andere mogelijkheid van vochtophoping in je knie bijvoorbeeld na een operatie. In dit geval trekt dit vaak vanzelf weg.

De vocht in je knie zorgt er in feite voor dat je knie soepel blijft bewegen. Bij teveel vocht wordt je knie dik en heb je dus te maken met een dikke knie.

Tekst gaat verder na de afbeelding

vocht in knie

Hoe ontdek je vocht in de knie?

Wanneer je vocht in de knie hebt zul je vaak snel merken. Je knie zal wat gezwollen zijn en je merkt dat hij anders aanvoelt dan normaal. Vaak merk je het pas als je bijvoorbeeld voor een lange spiegel staat en je linker- en rechterknie met elkaar vergelijkt. De knie met vocht is vaak dikker en daarnaast zal je merken dat het lastiger is te bewegen met de opgezwollen knie.

Wat zijn (bijkomende) symptomen van vocht in de knie?

Je zal dit vrij snel merken. Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt is je knie dus gezwollen, zoals hierboven al beschreven voelt hij dus ook nét even wat anders dan normaal. Dit is iets wat je dus ziet. Echter kan je het ook merken doordat je bijvoorbeeld met je been gaat slepen, een andere loopbeweging aan gaat nemen om je pijn te ontlasten.

Doordat je dit gaat doen, kan een nieuwe, extra blessure op gaan spelen. Denk hierbij pijn in je benen, zoals bijvoorbeeld kramp in je kuiten of in je bovenbeen.

Goed om te weten:

“Vocht in je knie hoeft niet per se water te zijn, dit kan ook bloed zijn. Dit veroorzaakt in dat geval een inwendige bloeduitstorting in je knie”

Oorzaken van je knievocht

Er zijn een aantal oorzaken welke knievocht veroorzaken. We lichten de meest voorkomende toe.

  1. Klap op je kniegewricht
  2. Overbelasting
  3. Meniscus
  4. Gewrichtsproblemen

Klap op je kniegewricht

Bij een heftige val op je knie kan je gewricht hier schade oplopen en pijnlijk aanvoelen. Als gevolg hiervan kan er een bloeduitstorting ontstaan waardoor je knie dus gaat zwellen. Eerder heb je kunnen lezen dat dit dus zowel water als bloed kan bevatten. Deze oorzaak komt veel voor bij sporters zoals voetballers, hand- en volleyballers én mensen die veel op wintersport gaan. De ontwikkeling van kunstgras bij amateurvoetballers helpt hier ook niet. Deze velden zorgen overigens niet alleen voor knievocht, maar ook voor brandwonden.

Overbelasting aan je knie

Of je nu veel of weinig sport, je ontkomt er niet aan: overbelasting. Door simpel te veel van je knie te vragen kan het gewricht letterlijk even zeggen: “Tot hier én niet verder”.

De mate van fitheid speelt hier eigenlijk niet eens een rol. Uiteraard zullen getrainde sporters minder snel last hebben van overbelasting. Maar uiteindelijk kan zowel een professionele- als recreant sporter tegen overbelasting aanlopen.

Door je knie teveel weerstand te geven zal je knie dus tegengas gaan geven. Dit gebeurd vaak bij duursporten zoals hardlopen, wielrennen maar komt ook regelmatig voor bij voetballers die meerdere wedstrijden in de week hebben gevoetbald.

Zoals je misschien al wel aan voelt komen, het hoeft niet per se om sporten te gaan. Overbelasting aan de knie komt ook regelmatig voor bij mensen met een fysieke baan. Denk hierbij aan stratenmakers, bouwvakkers maar bijvoorbeeld ook orderpickers, die soms kilometers per dag lopen in een distributiecentra.

Vocht in knie tijdens fietsen

Een veelvoorkomend probleem is vocht in de knie bij wielrenners of mensen die regelmatig lange afstanden fietsen. Denk hierbij bij wielrenners aan het leveren van teveel vermogen en lange-afstand ritten. Daarnaast kunnen uitstapjes naar gebieden met heuvels en bergen een flinke impact hebben op je lichaam. Dit zijn we immers niet gewend in Nederland. Wat ervoor zorgt dat je knie overbelast raakt tijdens het fietsen. 

Bekijk ook de oefeningen bij vocht in de knie verderop in het artikel.

Wandelen met vocht in de knie

Evenals bij het fietsen, is dit bij lopen of wandelen net zo. Veel wandelaars die bijvoorbeeld aan het oefenen zijn voor een tocht – zoals de Nijmeegse Vierdaagse – krijgen klachten. Iedere stap die je lichaam zet moet je knie dit opvangen. Het is daarom niet gek dat er vocht ontstaan in de knie tijdens het wandelen. Het is een signaal dat je lichaam even pas op de plaats wilt.

Door je wandeltraining op te bouwen van enkele kilometers naar langere afstanden kun je je lichaam de tijd gunnen om te wennen.

De beste remedie bij wandelen met vocht in de knie is toch echt rust. Een stap terug om vervolgens te gaan werken met een trainingsschema. 

Bekijk ook onze kniebandages onderaan de pagina welke goed helpen ter compressie van de doorbloeding. Dit stimuleert de hersteltijd.

Vocht in knie na hardlopen

Bij het hardlopen gaan er vaak 2 zaken fout. Enerzijds kan het betekenen dat je té fanatiek van start bent gegaan met je hardlooptraining. Anders zorgt slecht schoeisel als een enorm bekend fenomeen en oorzaak voor een stijve knie. Grote kans dus wanneer je een dikke knie (vocht) of stijve knie hebt na het hardlopen dat dit de oorzaak is. Heb je aanhoudende problemen en gaat de vocht in je knie niet over na een aantal dagen, raadpleeg dan een specialist. 

Komt het probleem vaker voor? Dan kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een kniebandage of Patalla brace te dragen. 

Meniscus

Misschien wel de meest vervelende blessure: meniscus problematiek. Denk hierbij aan gescheurde kruisbanden. Een gescheurde kruisband wordt ook wel de ‘voetballersknie’ genoemd. Doordat voetballers regelmatig korte, draaiende bewegingen maken én ook fysiek met elkaar in contact komen kan er schade ontstaan aan de meniscus. In de meest voorkomende gevallen zijn dit dus kruisband- en meniscusproblemen.

Kruisbandblessure

Bij een dergelijk voorval is de knie eigenlijk vrijwel direct gezwollen en voel je een scherpe pijnscheut. Je knie zal snel vollopen met water en je zal merken dat je knie niet of nauwelijks meer te buigen zal zijn.

Uitsluitsel geven over de directe problematiek is lastig. Door het vocht in de knie zal een foto weinig uitsluitsel geven, waardoor een scan na een aantal dagen noodzakelijk is.

Gewichtsproblemen en vocht

Ook gewrichtsproblemen kunnen leiden tot overtollig vocht in je knie. Denk hierbij aan:

  • Reuma
  • Jicht
  • Artrose

Bovenstaande problemen komen in de regel vaker voor oudere mensen dan bij jongeren. Door slijtage aan je kraakbeen en pezen kan het zijn dat situatie nog heftiger wordt. Met name in wintermaanden zoals december en januari kunnen ouderen extra last hiervan hebben.

Wat te doen bij vocht in de knie?

Allereerst is het allerbelangrijkste om de oorzaak weg te nemen. We lopen kort nog even door bovenstaande beschreven oorzaken en geven hierbij direct oplossingen.

Vocht in de knie door een val of overbelasting

Wanneer je vocht in je knie hebt, hoeft de oplossing helemaal niet zo moeilijk te zijn. In de meeste gevallen is rust of compressie dé oplossing. Hieronder tonen we drie knie bandages welke geschikt zijn bij vocht in de knie.

Daarnaast is rust belangrijk. Dit is eigenlijk stap 1. Rust zal in het geval van een stevige val of overbelasting kunnen de vocht uit je knie verdrijven.

Een kniebandage is bestemd voor een lichtere mate van ondersteuning en voor lichtere typen knieklachten. Zo kan een kniebandage u bijvoorbeeld helpen bij knieklachten als vocht in de knie (dikke knie), een stijve knie, verminderde bloedcirculatie en een lichte kneuzing.

Vocht in de knie door meniscusproblematiek of gewrichtsproblemen

In dit geval is het aan te raden om over te gaan op acute rust. Echter kan de pijn wel ondraaglijk en/of heftig zijn. In dit geval kan een kniebrace met scharnier je nog helpen. Een dergelijke kniebrace met het hoogste beschermingsniveau zal ervoor zorgen dat je geholpen wordt met rust nemen doordat je knie echt ondersteund wordt.

Rust, ijs en kniebrace 

Een andere handige tip is om de zwelling direct tegen te gaan. Dit kun je dus doen met rust, maar een acute manier is om je knie te ‘ijzen’. Dit betekent niet dat je ijs letterlijk op je knie moet leggen, maar dat je een icepack, of een bijvoorbeeld een bekertje water in een washandje legt of ander dunne doek zodat er voldoende kou tegen je knie aankomt.

Om je herstelproces te versnellen zijn er nog een aantal oefeningen die je kunt doen. Daarnaast komen we hieronder nog even terug op veel gestelde vragen rondom vocht in je knie. Dit zijn met name praktische vragen die we hier beantwoorden.

Oefeningen bij vocht in de knie

Je vraagt jezelf vast af: welke oefeningen kan ik doen bij vocht in de knie? Het antwoord daarop is simpel. Rustig fietsen. Onderstaande oefeningen zijn geschikt bij een knie met vocht.

oefeningen voor knie met vocht

Fietsen op een hometrainer of wielrenfiets

Het allerbelangrijkste hierbij is dat je er écht voor zorgt dat je weinig weerstand geeft aan je knie. Dit betekent dat je in een lage versnelling zal fietsen, maar in een wat hogere cadans. Doordat je je knie beweegt zal het gewricht niet zo stijf worden en zorgt het voor extra doorbloeding. Hierdoor maak je je knie sterker. Daarnaast gaan de afvalstoffen sneller uit je lichaam en niet onbelangrijk: je houdt je conditie op peil!

Daarnaast is rust belangrijk. Dit is eigenlijk stap 1. Rust zal in het geval van een stevige val of overbelasting kunnen de vocht uit je knie verdrijven.

Een kniebandage is bestemd voor een lichtere mate van ondersteuning en voor lichtere typen knieklachten. Zo kan een kniebandage u bijvoorbeeld helpen bij knieklachten als vocht in de knie (dikke knie), een stijve knie, verminderde bloedcirculatie en een lichte kneuzing.

Vocht in de knie door meniscusproblematiek of gewrichtsproblemen

In dit geval is het aan te raden om over te gaan op acute rust. Echter kan de pijn wel ondraaglijk en/of heftig zijn. In dit geval kan een kniebrace met scharnier je nog helpen. Een dergelijke kniebrace met het hoogste beschermingsniveau zal ervoor zorgen dat je geholpen wordt met rust nemen doordat je knie echt ondersteund wordt.

Rust, ijs en kniebrace

Een andere handige tip is om de zwelling direct tegen te gaan. Dit kun je dus doen met rust, maar een acute manier is om je knie te ‘ijzen’. Dit betekent niet dat je ijs letterlijk op je knie moet leggen, maar dat je een icepack, of een bijvoorbeeld een bekertje water in een washandje legt of ander dunne doek zodat er voldoende kou tegen je knie aankomt.

pijn binnenkant knie icepack

Lees ook: Pijn in de binnenkant van de knie

Om je herstelproces te versnellen zijn er nog een aantal oefeningen die je kunt doen. Daarnaast komen we hieronder nog even terug op veel gestelde vragen rondom vocht in je knie. Dit zijn met name praktische vragen die we hier beantwoorden.

Oefeningen bij vocht in de knie

Je vraagt jezelf vast af: welke oefeningen kan ik doen bij vocht in de knie? Het antwoord daarop is simpel. Rustig fietsen.

Bekijk alvast onderstaande video voor 3 handige tips.

Fietsen op een hometrainer of wielrenfiets

Het allerbelangrijkste hierbij is dat je er écht voor zorgt dat je weinig weerstand geeft aan je knie. Dit betekent dat je in een lage versnelling zal fietsen, maar in een wat hogere cadans. Doordat je je knie beweegt zal het gewricht niet zo stijf worden en zorgt het voor extra doorbloeding. Hierdoor maak je je knie sterker. Daarnaast gaan de afvalstoffen sneller uit je lichaam en niet onbelangrijk: je houdt je conditie op peil!

vocht in de knie oefeningen

Veel gestelde vragen over knievocht

Welke kniebrace bij vocht in de knie?

We raden onze sport kniebrace aan bij vocht in de knie wanneer je dit hebt opgelopen door te veel sporten zoals wandelen, hardlopen of zwaar werk. Deze biedt compressie op de knie wat het herstel bevorderd.

Knievocht: wat moet ik doen?

Houdt zoveel mogelijk rust en ontlast je kniegewricht. Dit betekent: voorkom zwaar werk, voorkom overmatig sporten en voorkom iedere vorm van te zware druk.

Vocht in de knie tijdens wandelen, wat moet ik doen?

Mocht je vocht in je knie hebben opgelopen door teveel gewandeld te hebben, dan raden we je aan echt even je rust te pakken. Niet voor niets geeft je lichaam aan dat het nu écht even voldoende is. Wil je toch wandelen, doe dat dan korte stukken en enkel voor het noodzakelijke. Een kniebrace kan je knie ontlasten en je stabiliteit verbeteren.

Hoe verwijder ik vocht in de knie?

Er zijn diverse oorzaken voor het vocht in je knie. Bekijk het gehele artikel om per situatie te lezen wat je moet doen wanneer je vocht in de knie hebt. Bij overbelasting is rust de belangrijkste remedie.

Vocht in de knie, hoelang duurt dat?

Binnen enkele dagen kan het vocht bij overbelasting al minder worden. Wel is het goed om te weten dat wanneer het vocht is weggetrokken, dit zeker niet betekent dat je gelijk weer vol kunt gaan sporten of belasten. Neem wanneer het kan, nadat je knie al minder dik is geworden nog een aantal dagen additionele rust en fiets eventueel op rustig verzet je knie los.

Bouw langzaam je oefeningen weer op. Begin op 25% van je normale weerstand en bouw wanneer je geen reactie hebt dit langzaam weer op naar hogere weerstand.

We raden onze sport kniebrace aan bij vocht in de knie wanneer je dit hebt opgelopen door teveel sporten zoals wandelen, hardlopen of zwaar werk. Deze biedt compressie op de knie wat het herstel bevorderd.

Knievocht: wat moet ik doen?

Houdt zoveel mogelijk rust en ontlast je kniegewricht. Dit betekent: voorkom zwaar werk, voorkom overmatig sporten en voorkom iedere vorm van te zware druk.

Start op 25% van je normale weerstand en bouw wanneer je geen reactie hebt dit langzaam weer op naar hogere weerstand

Bekijk ook: Houding problematiek verhelpen met een houding corrector of postuur corrector.

Geef een antwoord

Inspiratie

Meer artikelen