verstuikte enkel

Verstuikte enkel: Eerst Hulp Bij een dikke enkel

Marianne
Marianne

Bewegingscoach & auteur

Zo herken je een verstuikte enkel én zo voorkom je hem in de toekomst!

In dit artikel leggen we je alles uit over een verstuikte enkel. Hieronder spring je direct naar een onderwerp naar keuze, of lees het hele artikel in een paar minuten. Bekijk producten om je enkel te verstevigen én oefeningen om thuis zelf je enkels te versterken. Vragen of advies over jouw verzwikte of verstuikte enkel kun je achterlaten onderaan de blog of via de chat!

Navigeer direct naar een onderwerp naar keuze

De beste oplossing bij een verstuikte enkel

Wanneer je last hebt van een verzwikte enkel, kun je het beste de enkel verstevigen. Dit kan tijdens een blessure goed met onze enkelbraces. De enkel compressiebandage kun je zelf zo strak zetten als je zelf wilt. De compressiesok is een one-size fits all en zal gemakkelijker in een strakke sportschoen, zoals een voetbalschoen passen.

Lees ook: Help, ik heb last van Shin Splints.

Aanbevolen producten van Bracefox© bij een pijnlijke enkel 

De enkelbandages zorgt voor compressie en geeft extra stabiliteit aan de verstuikte enkel.

Een verstuikte enkel komt het vaakste voor tijdens het sporten. Vaak zit een verstuikte enkel in een klein hoekje, denk hierbij aan het verkeerd inschatten van een afstapje of bij een verkeerde landing na een sprong. 

Je enkel wordt verstevigd en beschermd door het gewrichtskapsel, pezel en meerdere enkelbanden. Deze lopen zowel langs de binnen, als de buitenkant van je enkel.  

Bij een verstuikte enkel zijn er scheurtjes ontstaan. In het slechtste geval scheurt dit ook helemaal door. Een enkel brace kan je enkel verstevigen en beschermen.

Verstuikte of verzwikte enkel?

Goed om te weten is het feit dat er verschil zit tussen een verstuikte en verzwikte enkel. Bij een verzwikking klapt je enkel dubbel maar vangen de eerdergenoemde spieren en pezen dit met enige moeite voor je op. 

Op het moment dat deze spieren de klap niet kunnen opvangen is er sprake van een verstuikte enkel. In dat geval raken de banden dus ingescheurd en noemen we dit officieel verstuiking. 

Je lichaam laat dit verschil ook vrij snel zien. 

Bij een verstuikte enkel treden vaak de volgende symptonen op:

  • Er ontstaat een bloeduitstorting door de scheurtjes in de vaatjes
  • Je enkel kleurt blauw en misschien wel paars na enkele minuten.
  • Zwelling van je enkel

Bij een verzwikking zal er bij je enkel slechts minimale zwelling optreden. Je enkel wordt dus niet enorm dik en ook zal er geen verkleuring optreden. 

Verbeter je core met onze planking tips.

verstuikte enkel oplossing

Tips bij een verstuikte enkel

  1. Begin direct met 15 minuten koelen. Vervolgens koel je regelmatig in de eerste 24 en 48 uur. Doe dit om de paar uur. Koelen kan met koud kraanwater of met een ice-pack. Let goed op dat het ice-pack niet direct op de huid ligt, maar dat hier bijvoorbeeld een washandje tussenzit.
  2. Om de zwelling aan je enkel verder de kop in te drukken kun je de enkel inrollen met elastisch drukverband. Een verbandje om de enkel zorgt voor druk waardoor vocht wordt afgevoerd en de zwelling vermindert. 
  3. Probeer de verstuikte enkel de eerste 48 uur niet onnodig te belasten en zo veel mogelijk omhoog te houden. Het is aan te raden om het gewricht wel te bewegen voor de stimulatie van de doorbloeding. Probeer te lopen met een normale manier. We raden hierin af om je been naar buiten te draaien.
  4. Kun je na het koelen nog steeds niet steunen op je enkel? Neem dan contact op met je huisarts, fysiotherapeut of de eerste hulp van het ziekenhuis. Als de zwelling en pijn aanhouden na 4 of 5 dagen raden we bovenstaande ook aan.
  5. Na maximaal twee dagen begint je lichaam met herstellen. Probeer een goede balans te vinden tussen rust en bewegen. Gebruik je boerenverstand hierbij. Overbelasting maakt meer kapot dan je lief is. De pijn negeren vertraagt dan ook het herstel van je kapsel. Te voorzichtig zijn helpt ook niet, zorg voor een gezonde belasting zodat er wel bloed blijft stromen door je enkel. Dit bevordert het herstel. De spieren rondom de enkel zorgen voor de balans, uit dit oogpunt is het ook verstandig om binnen de pijngrens te belasten.
  6. Het is aan sterk aan te raden om in het geval van een verstuikte enkel minimaal 2 (of 3) weken je rust te houden als het gaat om intensief sporten. Denk hierbij aan de groepstraining op de club. 
  7. Voorkomen is beter dan genezen. Bij Bracefox weten we dat maar al te goed. We bieden in onze webshop kwalitatieve enkelbraces aan die je enkel ondersteunen en ervoor zorgen dat je enkel minder snel een nieuwe, vergelijkbare klap zal maken. Een enkelbrace zorgt ervoor dat je enkel niet verstuikt, maar bijvoorbeeld verzwikt en dient als extra bescherming.

Bekijk ook de best-seller: enkelbandage, de compressieband tegen enkelblessures.

Lees ook: Rugpijn bij het hardlopen.

 

Enkel verstevigen: 3 oefeningen voor een verstuikte enkel

Je enkel verstevigen is altijd een goed idee. Of je nu een voetballer, hardloper of geen fanatiek sporter bent, stevige enkelbanden zijn zelf eenvoudig te trainen. Bekijk hieronder 3 oefeningen om je enkel thuis te versterken. 

Verstevig je enkel door op 1 voet te staan

Deze oefening is eenvoudig thuis uit te voeren in de keuken of woonkamer.

  1. Ga naast een stoel staan met uw voeten op heupbreedte uit elkaar.
  2. Houd je vast aan de stoel voor balans en til één voet van de vloer.
  3. Balanceer op één voet gedurende 10 tot 20 seconden.
  4. Zet je voet weer neer en herhaal dit met de andere voet.
  5. Herhaal dit dagelijks 3 maal per voet.

Enkels verstevigen met hiel-lopen

Mocht je moeite hebben met evenwicht of snel vallen, dan is het aan te raden naast een lange muur te gaan staan waar je tegenaan kunt leunen voor extra balans.

  1. Terwijl je staat, tilt u de voorkant van uw voeten van de vloer door uw tenen op te tillen, zodat u op uw hielen staat.
  2. Loop van de ene kant naar de andere kant van de kamer.
  3. Doe dit eenmaal per dag.

Teken het alfabet tegen een verstuikte enkel

Je kunt deze oefening zowel staand of liggend op je rug doen.

  1. Begin door op je rug te liggen of naast een stevige stoel te staan voor steun.
  2. Til één been op en trek, buig uw voet.
  3. Denk aan het alfabet en teken de letters van A tot Z met je tenen denkbeeldig in de lucht.
  4. Herhaal dit met de andere voet.
  5. Doe dit eenmaal per dag.
Geef een antwoord

Inspiratie

Meer artikelen