pijn binnenkant knie

Pijn binnenkant knie: Oplossingen & oefeningen

Marianne
Marianne

Bewegingscoach & auteur

Heb je pijn aan de binnenkant van de knie? In dit artikel vind je alles wat je moet weten. Bekijk hieronder de complete inhoud van dit artikel of klik op een onderwerp hieronder om te springen naar een onderwerp naar keuze. Bijvoorbeeld 4. Oefeningen voor een knie met vocht.

De inhoud van dit artikel

Aanbevolen producten bij knieproblematiek en ter ondersteuning bij de oefeningen.

Bracefox©  biedt de volgende premium kniebraces en kniebandage voor pijn aan de binnenkant van de knie.

Pijn aan de binnenkant van je knie

Pijn aan de binnenkant van je knie ontstaat altijd op de momenten dat je het niet kan gebruiken. Uiteraard is de eerste vraag die bij je opkomt: “wat deed ik verkeerd?” In veel gevallen is daar geen direct antwoord op te geven. Soms is het een eenvoudige blessure, maar dat is zeker niet altijd het geval. Er zijn vaak genoeg oorzaken aan te wijzen die een mogelijke rol spelen. Afhankelijk van de reden zijn er een aantal zaken waar je op moet letten om zo snel mogelijk te kunnen herstellen.

Bekijk ook: De beste houding corrector van dit moment.

Pijn binnenkant knie zonder zwelling

Het is van belang om te weten of je wel of geen zwelling hebt wanneer je pijn hebt aan de binnenkant van de knie. Heb je namelijk geen zwelling rond de knie maar wel pijn aan de binnenkant van je knie, dan is de kans groot dat er ‘slechts’ sprake is van irritatie of lichte schade. Het is wel belangrijk om te vermelden dat het een het ander niet uitsluit. Geen zwelling betekent niet automatisch dat je geen schade hebt.

Zwelling ontstaan namelijk wanneer het gewrichtskapsel of bijvoorbeeld structuren in de knie geïrriteerd of beschadigd zijn. Denk hierbij aan kraakbeen, kapsel, je meniscus of kruisband. Of een combinatie van voorgaande.

Pijn binnenkant knie met zwelling

Wanneer je pijn hebt én een zwelling hebt opgelopen, dan heb je mogelijk een trauma opgelopen aan je knie. Dit betekent dat er meestal schade is aan de knie. We raden in deze situatie aan contact op te nemen met de huisarts, hij of zij kan je vaak helpen of doorverwijzen naar een specialist. In het geval van een flinke zwelling zal het even duren voor je bijvoorbeeld foto’s kan laten maken, gezien de zwelling ervoor zorgt dat er niets te zien is.

De binnenste knie

De binnenste of mediale knie verwijst naar het deel dat zich het dichtst bij het kniegewricht bevindt. Hoewel de knie een eenvoudig scharniergewricht lijkt te zijn, is het een stuk complexer dan je in eerste instantie zou denken. Zo zorgt niet alleen het gewricht, maar ook de pezen, ligamenten en het omringende weefsel voor de bewegelijkheid van de knie. Ondervind je veel hinder van de binnenkant van de knie, dan is het verstandig om kritisch te kijken naar mogelijke oorzaken.

Blessure

Een pijnlijk gevoel aan de binnenkant van de knie kan het gevolg zijn van een blessure die is veroorzaakt door het sporten, bijvoorbeeld hardlopen of gewichtheffen. Dergelijke activiteiten zorgen voor een verhoogde belasting waardoor een blessure kan ontstaan. Mogelijk heb je ook last van enorme spierpijn.

Trauma

Een andere mogelijke oorzaak van de pijn aan de binnenkant van knie kan een trauma zijn. Denk in dat geval aan een plotselinge val of een ongeluk waardoor het kniegewricht te maken krijgt met een ongewone en in sommige gevallen zelfs extreme belasting.

Tekst gaat verder na afbeelding.

pijn aan binnenkant knie

Bekijk ook de blog: 30 dagen planking challenge.

Bursitis

Naast een blessure en een trauma kan er ook sprake zijn van bursitis. Deze aandoening is het gevolg van een ontsteking het weefsel in de knie. In vaktermen hebben we het dan over een ‘bursa’. Bursae zijn kleine, met vocht gevulde zakjes die voorkomen dat spieren, pezen en botten tegen elkaar wrijven. Dergelijke ontstekingen kunnen leiden tot aanhoudende pijn aan de binnenkant van de knie. Op te weten of dit de oorzaak is van de pijn: je voelt het aan de binnenkant, ongeveer 5 tot 7 centimeter onder het kniegewricht.

Verstuiking of traan

Een andere oorzaak kan een verstuiking of een scheurtje in het mediale collaterale ligament ofwel MCL. Dit wordt meestal veroorzaakt door een verwonding waarbij de MCL onder druk is gedraaid en daardoor gescheurd. Dergelijk letsel resulteert meestal in een onmiddellijke zwelling of pijnscheut.

Gescheurde meniscus

Wellicht is een gescheurde meniscus de meest voorkomende oorzaak van pijn aan de binnenkant van de knie. Voor de goede orde: de meniscus is het beschermende kraakbeen dat het kniegewricht bekleedt en bescherming biedt. Een gescheurde meniscus merk je in 99% van de gevallen direkt en resulteert in een forse pijn aan de binnenkant van de knie. De meniscus kan ook na verloop van tijd verslijten en daardoor bij het bewegen pijn veroorzaken.

Artrose van de knie

Een pijnlijke binnenkant van de knie wordt niet altijd veroorzaakt door een val of blessure. Ook ouderdom kan dergelijke klachten veroorzaken, zoals bijvoorbeeld artrose. Het is een degeneratieve aandoening die ervoor zorgt dat het beschermende kraakbeen (te) snel slijt. Vooral de knieën zijn gevoelige plekken. In de meeste gevallen is het opstaan uit bed een pijnlijke ervaring.

Reumatoïde artritis

Naast artrose, kan er ook sprake zijn van reumatoïde artritis. Dit is een auto-immuunziekte die ontstekingen in het lichaam veroorzaakt. Iemand die hier last van heeft, ervaart vaak een intense pijn aan de binnenkant van de knie. In de meeste gevallen is de pijn die door deze aandoening wordt veroorzaakt in de ochtend erger en wordt het in de loop van de dag beter.

Behandeling bij pijn binnenkant knie

Alhoewel je wellicht geneigd bent om bij een aanhoudende pijn aan de binnenkant van de knie een fysiotherapeut te raadplegen, kan je ook veel zelf doen om het probleem aan te pakken. Vooral als de pijn wordt veroorzaakt door een verwonding of ontsteking, kan een behandeling in de thuissituatie al veel oplossen. Je kan hierbij aan de volgende oplossingen denken:

  • Laat de knie rusten. Als de blessure wordt veroorzaakt door het (veelvuldig) sporten zoals hardlopen, neem dan rust en voorkom belasting van het kniegewricht.
  • Gebruik een ijsklontjes of een icepack. Gebruik dit bij voorkeur zo’n drie tot vier keer per dag, gedurende 20 minuten. Leg het ijs op het geblesseerde gebied van de knie aanbrengen. De verkoelende werking verminderd dan snel de pijn. Zorg ervoor dat het icepack nooit direct op de huid wordt aangebracht.
pijn binnenkant knie icepack

Hulpmiddelen

Naast de bovenstaande methoden, kun je ook kiezen voor een effectieve behandeling zoals het gebruik van de kniebrace met scharnier. Het grote voordeel is dat deze brace de knie goed inpakt en deze voldoende steun biedt die je nodig hebt bij het dagelijks functioneren.

Ook als je in het verleden last hebt gehad van je knie, bijvoorbeeld pijn aan de binnenkant van de knie tijdens het wandelen of hardlopen, biedt een brace je de juiste ondersteuning. Je vermindert daardoor de kans op een nieuwe blessure of verwonding.

Ontstekingsremmers voor de knie

Als er sprake is van een ontsteking kan het goed helpen om rust te nemen, maar ook het gebruik van ontstekingsremmers is een goed idee. Bij de apotheek of drogist zijn ontstekingsremmers te koop waar je geen recept voor nodig hebt. Werken de vrij verkrijgbare geneesmiddelen niet, raadplaag dan je dokter om sterkere pijnstillers voor te schrijven. Mocht het desondanks niet helpen, raadpleeg dan je huisarts voor een verdere behandeling. Een arts kan in dat geval verschillende behandelingen adviseren. Hierbij kan je denken aan de volgende mogelijkheden:

  • afvoer van vochtophoping die druk of pijn veroorzaakt
  • een brace dragen om de knie te ondersteunen
  • fysiotherapie om de spieren rond de knie te versterken, afhankelijk van je wensen.
  • injecties van corticosteroïde medicijnen voor aandoeningen, waaronder artrose of bursitis
  • een eventuele operatie om beschadigde delen van het knieweefsel te verwijderen of te repareren, zoals de bursa of meniscus

Oefeningen bij pijn aan de binnenkant van de knie

Oefeningen om de knie te versterken kunnen helpen om de pijn en een eventuele ontsteking te verminderen. Wat de meest geschikte oefeningen om pijn aan de binnenkant van de knie te bestrijden, is afhankelijk van de oorzaak en vergt vaak maatwerk. Uiteindelijk wil je zo efficiënt mogelijk van je pijn verlost worden. Mogelijke oefeningen zijn de volgende:

Viervoudige stretch

Het strekken van de quadriceps kan helpen om de druk op het kniegewricht te verminderen.

Hamstrings rekken

Deze oefening laat de spanning in de achterkant van het been los met een zittende stretch-beweging.

Halve squats

Het uitvoeren van halve squats is een prima manier om de voorkant van de benen te versterken zonder de knieën te zwaar te belasten.

  • Plaats de voeten op schouderbreedte uit elkaar en houdt de armen gestrekt op schouderhoogte.
  • Buig de knieën lichtjes, net genoeg om de quadriceps aan te spannen.
  • Houd deze positie ongeveer 5 seconden vast en strek vervolgens de knieën om terug te keren in een staande positie.

Onze braces tegen pijn aan de binnenkant van de knie

Ondersteuning en rust voor je knie is essentieel om de pijn te verdrijven. Klik op de afbeeldingen op onderstaande links:

Geef een antwoord

Inspiratie

Meer artikelen