jumpers knee (1)

Jumpers knee: klachten, oefeningen en informatie!

Marianne
Marianne

Bewegingscoach & auteur

Spring naar een onderwerp

Een ‘jumpers knee’ of een ‘springersknie’ is een blessure van de knie, waarbij de pees net onder de knie geïrriteerd is. De officiële term voor deze blessure is patellatendinopathie. De jumpers knee wordt veroorzaakt door overbelasting van de aanhechtingen van de knieschijfpees, en kan heel vervelend zijn. Vaak is langdurige rust nodig.

Aanbevolen producten bij knie problematiek.

Bracefox©  biedt de volgende premium `Jumpers Knee Braces` aan als oplossing voor je blessure

  • Uitverkocht

    Knie strap Patella (sport) | Bracefox™

    27,95 image/svg+xml Lees meer

Klachten bij een jumper’s knee

De pijn bij een jumpers knee zit dus net onder de knieschijf, en wordt vaak erger als deze blijvend belast wordt tijdens bijvoorbeeld het sporten. Ook andere activiteiten buiten de belastende sport kunnen pijnklachten opleveren, zoals fietsen, traplopen, wandelen of zelfs overeind komen uit een zittende positie.

Vaak is er sprake van één of meer van de volgende klachten:

  • Drukpijn wanneer de pees onder de knieschijf wordt ingedrukt
  • Een lichte zwelling van de knie (of de onderkant)
  • Stekende pijn bij belasting, of het strekken van het been

Wat zijn de oorzaken van een jumpers knee?

Net als bij een runners knee is de oorzaak van een jumpers knee overbelasting. De blessure komt vaak voor bij jongere sporters, veelal tussen de leeftijd van 18 en 35 jaar. Bij sporten met een grote sprongbelasting, zoals basketbal en volleybal, komt de blessure het meest voor, al komt het ook bij bijvoorbeeld voetballers voor. Het is daarnaast niet zo dat de jumpers knee alleen bij sporters voorkomt. Je krijgt een jumper’s knee als je de knie door te veel te springen te veel belast, te korte bovenbeenspieren hebt of de belasting in de trainingen te snel opbouwt. Het gevolg is een ontstekingsreactie van de knieschijfpees, die pijn geeft net onder de knieschijf.

De overbelasting is het gevolg van:

  1. Belasting van de knie met oefeningen die te zwaar zijn
  2.  Zware oefeningen die te vaak worden herhaald
  3. Te diep doorzakken bij het voorbereiden van een sprong, of te diep doorzakken bij een landing
  4. Onvoldoende draagkracht in de spieren van het bovenbeen
  5. Afwijkende stand in het been of in de voet
  6. Knieafwijking
  7. Bovenbeenspieren die te kort zijn

Bekijk ook: Wat te doen bij vocht in de knie?

Hoe lang duurt een jumpers knee?

Hoe lang de jumpers knee duurt, verschilt per persoon en per blessure. Sommige mensen zijn er binnen een paar weken al vanaf, terwijl dit voor sommige mensen maanden kan duren. Een belangrijke factor is de rust die men wel of niet neemt, en daarbij kan het voorkomen dat er een operatie nodig is om de klachten helemaal te verhelpen. In veel gevallen is dat echter niet nodig.

Uit onderzoek blijkt dat een grote groep mensen met een jumpers knee binnen 3 maanden van de klachten af is, als ze de juiste begeleiding krijgen, op tijd hulp zoeken en zorgen voor een passende belasting van de knie. Het herstel van deze blessure hoeft dus al met al niet lang te duren. Ook kan het dragen van een kniebrace helpen bij het herstelproces, en bij het ontlasten van het kniegewricht. Een patella brace helpt bij het ondersteunen van de pees, en zorgt voor extra stevigheid.

Hoe ziet de behandeling van een jumpers knee er uit?

Er zijn veel verschillende manieren waarop een jumpers knee behandelt kan worden. Hoe de behandeling er uit ziet, is onder andere afhankelijk van de sterkte van de klachten, en van de periode waarin de klachten zich hebben ontwikkeld. Sommige mensen zoeken al vrij snel hulp, waar anderen wachten totdat ze hele sterke klachten hebben en tijdens het dagelijks functioneren tegen beperkingen aanlopen. Zoals gezegd kan in sommige gevallen rust al heel veel helpen; in sommige gevallen is een operatie nodig. Andere behandelingen, die bijvoorbeeld een fysiotherapeut kan doen, zijn:

  1. Dry needlingtherapie
  2. Massagetherapie
  3. Taping (medical taping)
  4. Bewegingstherapie
  5. Shockwavetherapie

Het dragen van een sport kniebrace kan een hulp zijn bij het genezen van een jumpers knee. Ook kan het dragen van een kniebrace helpen bij de preventie van klachten.

Tips om een jumper knee te voorkomen

Net als bij een runners knee is de jumpers knee een blessure die ontstaat door overbelasting. Rust nemen luidt dus het devies. Om de blessure te voorkomen, is het verstandig om een ergo kniebrace te dragen. Kniecompressie bandage zorgt voor extra steun aan je kniegewricht, zodat je hem minder snel overbelast.

Het doen van oefeningen om je beenspieren te versterken is daarnaast goed ter voorkoming van verschillende blessures, waaronder de jumpers knee. Krachtige kuitspieren, beenspieren en bilspieren kunnen allemaal helpen bij de preventie van klachten door een knieblessure. Een sport kniebrace kan verstandig zijn bij het doen van krachtoefeningen, zodat je iets meer stevigheid hebt in je knie, en meer vertrouwen hebt in het durven belasten van je knieën.

Samengevat:

  • Bouw je beenspieren rustig op
  • Geen ze voldoende rust bij overbelasting
  • Draag een kniebrace bij overbelasting voor herstel en zekerheid bij de oefeningen.
Geef een antwoord

Inspiratie

Meer artikelen